2010. november 27., szombat

egy csupa szombatból álló hétvége

Tegnap, amikor magamra maradtam ebben a kies kollégiumban, elterveztem, hogy bejárom a "zsidós" helyeket a városban: az egyetlen zsinagógát, amit '45 után építettek, az egyetlen zsidó temetőt (persze ebből nem is kell több egy városnak), és azt a kb. 5 szabadtéri emlékművet, amit a holokauszt áldozatainak emeltek. Mindezt egyrészt azért, mert két hónapja vagyok itt (na jó, holnapután lesz két hónapja), és még semmi ilyesmit nem láttam, persze nem mintha annyira hiányozna, meg a dublini zsidó múzeum valamennyire pótolta ezt a hiányt, de másrészt azért, mert csütörtökön, a kedvenc előadásunkon a lengyelországi zsidóság múltjáról és jelenéről (=?) volt szó. Több olyan kérdés is elhangzott, amire válasz nincs, vagy legalábbis én nem tudom. Például mitől zsidó valaki, huhh, ezt a kérdést ha tízmillóezerszer nem gondoltam végig magamban, akkor egyszer sem, de ami ennél tárgyilagosabb, hogy vajon miért csak egy zsinagógát építettek fel a második világháború után Varsóban (és az is relatíve új). Erre nem kaptunk választ, csak gondolkodhattunk (és gondolkodhatunk azóta is) rajta. Egy lány azt mondta, "nem akarok cinikus lenni, de minek zsinagógát építeni, ha nincs kinek?" - ez abszolút jogos és én is ezt gondolom. Ha a kedvenc tanárbácsinknak hinni lehet, akkor ma a lengyelországi zsidóság kevesebb mint tízezer (!) főt számlál. Ez egy közel harmincnyolcmilliós országban "nem százalék", ahogy ő mondta. És tényleg. Szóval tulajdonképpen po co, minek a zsinagóga? Azon kívül, hogy persze szép, meg vonzza a turistákat. Na jó, de fenn is kell tartani valamiből, és a turisták nem fognak odamenni azért, hogy elolvashassák a zsinagóga falán, hogy épült (mondjuk) a '90-es években, hitéletet sosem éltek itt, belépő 15 zlotyi, gyerekeknek 10 év alatt ingyenes. Ez nem lenne valódi, ez olyan krakkós lenne, kivéve, hogy ami ott van zsidónegyed, az megmaradt, nem újjáépítették, bár még azért is fizetni kell, hogy az ember a zsidó temetőt megnézhesse... Szóval újra kilyukadunk a kérdésnél, hogy minek újjáépíteni valamit, aminek a haszonélvezői már nem élnek? (Gondolkozom, hogy otthon van-e valami olyan épület, amit újjáépítettek senkinek. De nem jut eszembe egy sem!) Nem tudom, Prágában (most a cseh fővárosra gondolok) mi a helyzet ezekkel, tudom, hogy ott van új és régi zsinagóga is, de hogy mennyire új az új, és hogy hány hithű zsidó él ott, arról fogalmam sincs.
Na, mindegy, tehát ezek a kérdésfelvetések motiváltak arra, hogy tegnap a neten megkeressem, hol is vannak pontosan a "zsidós" helyek. És nem tudom, miért, de azt hittem, szombat van, így amikor láttam, hogy a temető meg a zsinagóga is zárva vannak aznap, jó dühös lettem, hogy nem tudok mégse odamenni, úgyhogy eldöntöttem, hogy majd máskor, és elmentem másfele sétálni, ami egyébiránt nagyon jólesett. :)
Ma reggel azzal a biztos tudattal ébredtem, hogy akkor ma elmegyek "zsidózni", erre nem kiderül, hogy ma tényleg szombat van?! Komolyan, amilyen az én formám, kiderül, hogy holnap is az lesz...

1 megjegyzés:

  1. Ha ma megint szombat, holnap meg vasárnap lenne, én nagyon hálás lennék. Kissé feltorlódtak a dolgok.

    VálaszTörlés